ପଣ୍ଡିତ ବେଣୁଧର ବାବା
ଭଗବାନ ନିଜ ସ୍ବରୁପ ଅନୁଯାୟୀ ଭାବରେ ମାନବ ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲେ । ବଂଶ ବିସ୍ତାର କରିବା ପାଇଁ ସ୍ତ୍ରୀ ଓ ପୁୁରୁଷ ଭାବରେ ଦୁଇଟି ଜାତିର ସମୀକରଣ କହିଲେ ଅତୁ୍ୟକ୍ତି ହେବ ନାହିଁ । କିନ୍ତୁ ଏହା କେବେ ଭଗଗବାନ ସୃଷ୍ଟି କରିଛନ୍ତି , କିଏ ବା କହିବ? ବାନରରୁ ହିଁ ମଣିଷ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି ବୋଲି ଅନୁମେୟ କରାଯାଏ । ବ୍ରାହ୍ମଣ , କ୍ଷତ୍ରୀୟ, ବୈଶ୍ୟ ଓ ଶୁଦ୍ର ଚାରି ବର୍ଣ୍ଣ ମ୍ମରୁ ବ୍ରାହ୍ଣଣ ସବୁଠାରୁ ଶ୍ରେଷ୍ଠ ପୌରାଣିକ ଦୃଷ୍ଟି କୋଣରୁ ବୋଲି କୁହାଯାଏ । ଅଧୁନା ସମୟରେ ଆନୁମାନିକ ଭାବରେ ବାରଟି ବ୍ରାହ୍ମଣ ଜାତି ,ଆଠଟି କ୍ଷତ୍ରୀୟ ଜାତି ,ଆଠଟି ବୈଶ୍ୟ ଜାତି ଓ ଆଠଟି ଶୁଦ୍ର ଜାତିରେ ବିଭାଜିତ ହୋଇଛନ୍ତି । ପୌରାଣିକ ଯୁଗକୁ ଅନୁଧ୍ୟାନ କଲେ ଜଣାଯାଏ ଯେ , ବିଶ୍ୱାମିତ୍ରଙ୍କ ବାରପୁଅମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ପ୍ରଥମ ପୁତ୍ର ବାଉରୀ ଥିବା ସ୍ଥଳେ ବଶିଷ୍ଠଙ୍କ ପ୍ରଥମ ପୁତ୍ର ବ୍ରାହ୍ଣଣ ଥିଲେ । ଉଭୟ ଋଷି ମଧ୍ୟ ବ୍ରହ୍ମର୍ଷି ଥିଲେ । ସମସ୍ତଙ୍କର ସମାନ ଅଧିକାର ଥିଲା । କିନ୍ତୁ ବିଶ୍ୱାମିତ୍ର ବଶିଷ୍ଠଙ୍କ ଠାରୁ ବଡ ଥିଲେ । କାରଣ ବିଶ୍ୱାମିତ୍ର ଦ୍ୱିତୀୟ ସ୍ବର୍ଗ ସ୍ଥାପନ କରିଥିଲେ । ଯାହା ବଶିଷ୍ଠଙ୍କ ଠାରୁ ଚାରି ଗୁଣ ଥିଲା ।
ଉଭୟଙ୍କର ମଧ୍ୟ ପୂଜା ଉପାସନାରେ ବଶିଷ୍ଠ ଛନ୍ଦ ଏବଂ ବିଶ୍ୱାମିତ୍ର ଛନ୍ଦ ଭାବରେ ପାଠ କରାଯାଏ । ଏହିପରି ଭାବରେ ବ୍ରାହ୍ମଣ ଆଉ ବାଉରୀ ମ୍ମରେ କିଛି ପ୍ରଭେଦ ନାହିଁ । ଅନେକ ଶୁଭ କାର୍ଯ୍ୟରେ ବାଉରୀ ମାନେ ପ୍ରଥମେ ଶଙ୍ଖ ଫୁଙ୍କିବା ନଜିର ରହିଅଛି । ପଞ୍ଝସଖା ଯୁଗର ମହାନ୍ ସନ୍ଥମାନଙ୍କ ଜୀବନୀ ମାନଙ୍କୁ ଅନୁଧ୍ୟାନ କଲେ ଜଣାଯାଏ ଯେ, ସେମାନେ ସମସ୍ତେ ଦାସ ସାଙ୍ଗିଆ ବାଉରୀ ବୈଷ୍ଣବ ଥିଲେ । ଶୁଦ୍ର ଭାବରେ ବିଶ୍ୱାବସୁ ଶବର, ପରମ ପ୍ରେମମୟୀ ମାତା ଶବରୀ ,ଭୀମ ଭୋଇ ,ଜାରା ଶବର, ଦାସିଆ ବାଉରୀ ଓ ସନ୍ଥ ବାହୁଡା ଦାସ ପ୍ରମୁଖ ଭଗବାନଙ୍କର ପରମ ଭକ୍ତ ଅଟନ୍ତି । ଭୋଇବଂଶର ରାଜା ଭାବରେ ଠାକୁର ରାଜା ଗଜପତି ରାମଚନ୍ଦ୍ର ଦେବ ମଧ୍ୟ ଇତିହାସର ପୃଷ୍ଠା ମଣ୍ଡନ କରିଛନ୍ତି । ଯୁଗେ ଯୁଗେ ଭଗବାନ ଦଳିତ ସମ୍ପ୍ରଦାୟଙ୍କ ସହ ନିଜର ଲୀଳା ପ୍ରଦର୍ଶନ କରି, ଭେଦ ଭାବର ପ୍ରାଚୀର ଦୂର କରି ଦେଇଛନ୍ତି । ନୀଳ ମାଧବଙ୍କୁ ଦର୍ଶନ କରିବା ପାଇଁ ବିଦ୍ୟାପତି ବ୍ରାହ୍ଣଣ ବିଶ୍ୱାବସୁ ଶବରର ଝିଅ ଲଳିତାଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ବିବାହ କରିଛନ୍ତି । ତେବେ ପ୍ରଭୁ ଶ୍ରୀ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ଲୀଳା ବିଚିତ୍ର; ଶ୍ରୀକ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରଭୁ ଶ୍ରୀ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ରିତୀ କାନ୍ତିରେ ଅନେକ ଦୃଷ୍ଟାନ୍ତ ରହିଅଛି । ପ୍ରଭୁଙ୍କୁ ଦର୍ଶନ କରିବାକୁ ହେଲେ ବାଇଶି ପାହାଚ ଚଢି କରି ଯିବା ପାଇଁ ହୁଏ । ତେବେ ପ୍ରଥମ ପାହାଚ ବାଉରୀ ଜାତିର ଏବଂ ଉପର ପାହାଚ ବ୍ରାହ୍ମଣ ଜାତିର ହୋଇ ଥିବାରୁ ଏହା ବାଇଶି ପାହାଚ ଭାବରେ ନାମିତ କରାଯାଇଛି ବୋଲି ଅନେକ ଶାସ୍ତ୍ରବିତ୍ମାନେ ବାଖ୍ୟା କରିଛନ୍ତି ।
ଅଧୁନା ସମୟରେ ପ୍ରଭୁ ଶ୍ରୀ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ରିତୀ କାନ୍ତିକୁ ଅନୁଧ୍ୟାନ କଲେ ଜଣାଯାଏ ଯେ , ଦେବସ୍ନାନ ପୂର୍ଣ୍ଣିମା ଠାରୁ ଶୟନ ପୂର୍ଣ୍ଣିମା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଦଇତାପତି ମାନେ ପ୍ରଭୁଙ୍କର ସେବା କରିଥାନ୍ତି । ଦଇତାପତିମାନେ ଭୋଇ ବା ବାଉରୀ ବଂଶର ବଂଶଧର ଅଟନ୍ତି । ସେହିପରି ଭାବରେ ଦାସିଆ ବାଉରୀର ଭେଟି ନଲାଗିବା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ପୁରୀରେ ରଥ ଟଣା ଯାଏ ନାହିଁ । ତେଣୁ ୟେ ମାନେ ଭଗବାନଙ୍କର ପରମ ଭକ୍ତ କହିଲେ ଅତୁ୍ୟକ୍ତି ହେବ ନାହିଁ । ତେଣୁ ବାଉରୀ ବଂଶର ପ୍ରଥମ ଠାକୁର ରାଜା ହୋଇଥିବାରୁ କୌଣସି ଜାତିରେ ରାଣୀ ନାହାନ୍ତି । ସବୁ ଜାତିରେ କୌଳିକ ବୃତିର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅଛି । କିନ୍ତୁ ବାଉରୀ ଜାତିରେ କୌଳିକ ବୃତିର ବ୍ୟବସ୍ଥା ନାହିଁ । ତେବେ ଯୁଗେ ଯୁଗେ ଭଗବାନ ଭକ୍ତର । ଭାବରେ ବନ୍ଧା ସେ ପ୍ରେମ ମୂରତି । କିନ୍ତୁ ଯେତେ ବେଳେ କୌଣସି ଜାତି କୁସଂସ୍କାରର ଆଉ କୁ ମନ୍ତ୍ରଣାର ଶିକାର ହୁଏ , ସେତେବେଳେ ସେ ନିଜର ଅସ୍ତିତ୍ୱ ହରାଇ ବସେ । ଭୁଲିଯାଏ ନିଜର ସଂସ୍କୃତି ଆଉ ମହାନତାକୁ । ତେବେ ଆଜିର ଭୋଇ ସମାଜକୁ ଏକତ୍ରୀ କରଣ କରିବାକୁ ହେଲେ ଏକ ନୂତନ ସଂଗ୍ରାମର ଆବଶ୍ୟକତା ରହିଛି । କାରଣ ୟେ ଜାତି କାହାର ଗୋଲାମ୍ ନୁହେଁ , କାହାର ଦାସ ନୁହେଁ ।
ଗାୟତ୍ରୀ ପୀଠ ପଦ୍ମ କ୍ଷେତ୍ର , ଭୋଦଳ, କଟକ
No comments:
Post a Comment